Najbardziej skuteczna metoda fizjoterapii?

inmedico tychy

W ciągu ostatnich kilkunastu lat drastycznie zmienił się styl i szybkość życia Polaków. Nic więc dziwnego, że coraz częściej mamy do czynienia z urazami, kontuzjami czy schorzeniami mięśniowymi lub kostno-stawowymi. Proces powrotu do pełnej aktywności niekiedy może trwać bardzo długo, warto więc go przyspieszyć odpowiednim leczeniem. Jakie są najskuteczniejsze metody fizjoterapii?

Najskuteczniejsze metody fizjoterapii

Fizjoterapia bardzo często stanowi integralną część leczenia innymi metodami, stanowiąc jeden z głównych elementów końcowego sukcesu terapii. Z medycznego punktu widzenia, jest to szereg działań podejmowanych w celu przywrócenia pacjentowi sprawności fizycznej po chorobie, operacji czy kontuzji. Pojęcie to obejmuje nie tylko samą rehabilitację, lecz także profilaktykę, diagnostykę oraz leczenie.

Fizjoterapię możemy podzielić na trzy główne działy, takie jak:

– Fizykoterapia – seria zabiegów wykorzystujących różnorodne bodźce fizyczne pobierane z natury bądź wytwarzane za pomocą specjalistycznych urządzeń. Najczęściej stosuje się terapię laserem bądź ultradźwiękami.

– Kinezyterapia – inaczej leczenie ruchem. Medycyna manualna czy masaż stosowane są w obrębie schorzenia. Najczęściej są to albo działania miejscowe, czyli podejmowane w obszarze określonego narządu (np. kończyny dolnej) albo ogólne, podczas których całe ciało poddawane jest terapii.

– Masaż lecznicy – podstawowym celem zabiegu jest zminimalizowanie objawów schorzenia. Masaż wzmacnia układ mięśniowy oraz rozluźnia. Podczas sesji wykorzystuje się różne techniki, m.in. ugniatanie, rozcieranie czy głaskanie.

Najskuteczniejsze zabiegi

Fizjoterapia to bardzo obszerna dziedzina, na którą składa się dużo zabiegów. Wśród najczęściej stosowanych należy wymienić:

– Falę uderzeniową – zabieg polega na wytwarzaniu fali akustycznej, która wyróżnia się wysokim, skokowym ciśnieniem, dzięki czemu zostają rozbite substancje, w które wnikają zwłóknienia lub zwapnienia, zachodzi proces powstawania nowych naczyń krwionośnych oraz zmniejszają się dolegliwości bólowe. Terapia należy do najskuteczniejszych metod leczenia schorzeń związanych z narządem ruchu, takich jak ostroga piętowa, łokieć tenisisty, zapalenie więzadła rzepki czy ścięgien stożka rotatorów.

– Laser wysokoenergetyczny – jest to zabieg bezinwazyjny, który polega na wprowadzeniu do tkanki energii. Dzięki temu komórki zostają zregenerowane, a ból zlikwidowany. Dodatkowo laseroterapia działa przeciwzapalnie i przeciwobrzękowo Najczęściej stosowana jest w przypadku: skręcenia stawu, naderwaniu, zerwania lub stanów zapalnych więzadła, bólu kręgosłupa, blizn pooperacyjnych i otwartych ran.

– Terapię manualną – zabieg polega na wykorzystaniu technik manualnych w celu rozpoznania oraz usunięcia napięć mięśniowych i powięziowych. Zwiększone napięcie przyczynia się do skrócenia określonych tkanek i równoczesnym rozciągnięciu innych, co powoduje dolegliwości bólowe, uczucie zmęczenia, a także zmniejsza zakres ruchu w wybranym stawie. Dzięki terapii manualnej możliwy jest powrót do równowagi mięśniowej oraz efekt rozluźnienia obszaru zabiegowego. Przyspieszona zostaje regeneracja tkanek, wskutek czego poprawia się płynność i zakres ruchu oraz elastyczność mięśni i powięzi. Najczęściej terapię zaleca się pacjentom z wadami postawy, cierpiącym na choroby zwyrodnieniowe, reumatyzm, migreny, zespoły bólowe i z ograniczoną ruchomością stawów.

Podsumowanie

Fizjoterapia jest bardzo ważną częścią leczenia urazów, kontuzji, zespołów bólowych, wad postawy czy chorób związanych z określonymi narządami. Można ją podzielić na trzy podstawowe działy: fizykoterapię, kinezyterapię i masaż leczniczy. Wśród najpopularniejszych, a zarazem najskuteczniejszych zabiegów rehabilitacyjnych można wymienić: terapię manualną, laser wysokoenergetyczny oraz falę uderzeniową.