Łokieć golfisty – przyczyny, objawy, leczenie

Entezopatia nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej, tak fachowo nazywa się schorzenie znane przez wielu pod nazwą: łokieć golfisty. Choć nazwa sugeruje, że jest to typowa choroba występująca tylko u sportowców, nic bardziej mylnego! Zarówno osoby pracujące fizycznie, jak i umysłowo mogą zmagać się z tą przypadłością. Jakie zatem są przyczyny i objawy tej choroby? W jaki sposób ją leczyć? Zapraszamy do przeczytania artykułu!

Łokieć golfisty – co to jest?

Łokciem golfisty nazywa się zapalenie nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej. Stan zapalny pojawia się zatem mniej więcej w miejscu, w którym zgina się staw łokciowy. Częstą przyczyną choroby jest nadwyrężenie ręki oraz uszkodzenie miejsca przyczepu mięśni. Jest to spowodowane długotrwałymi, powtarzalnymi czynnościami, m.in. obrotowymi nadgarstka.

Łokieć golfisty – przyczyny

Choroba ta dotyka głównie sportowców, którzy wykonują zintensyfikowane, powtarzalne czynności ręką. Na łokieć golfisty mogą cierpieć zatem tenisiści, osoby trenujące piłkę ręczną, strzelanie z łuku, podnoszenie ciężarów, a także oczywiście golfiści.

Co istotne, nie tylko osoby uprawiające sport są narażone na zachorowanie na schorzenie nazywane łokciem golfisty, ale także te, które pracują na co dzień fizycznie. Do zachorowalności zatem przyczynia się praca wykonywana:

• na budowie,
  • na wysokościach, tzw. usługi alpinistyczne,
  • w ogrodzie,
  • w zakładach przemysłowych.

Łokieć golfisty należy do schorzeń przeciążeniowych, na które chorują również osoby pracujące w biurze. Powtarzalna praca przy komputerze, ciągłe zginanie łokci, sięganie po ciężkie segregatory, i podobne czynności, mogą spowodować rozwój choroby łokcia golfisty.

Łokieć golfisty – objawy

W przypadku tej choroby występuje kilka charakterystycznych objawów, należą do nich, m.in.:

• nasilający się ból po przyśrodkowej stronie stawu łokciowego. Ból nie wpływa jednak na ograniczenie ruchu ręki, jednak jest mocno odczuwalny, np. podczas podnoszenia rzeczy,
  • dość duża tkliwość miejsca bólu,
  • uczucie „zgrzytania” podczas wykonywania ruchów łokciem.

Ogólnym symptomem chorobowym łokcia golfisty jest ból ręki i przedramienia pojawiający się podczas wykonywania podstawowych czynności. Wiąże się to bezpośrednio ze stanem zapalnym. Warto w takim wypadku umówić wizytę u fizjoterapeuty, który może zlecić wykonanie prześwietlenia USG. Na jego podstawie można ocenić stan zapalny ścięgien.

Łokieć golfisty – leczenie

Łokieć golfisty jest schorzeniem, które bardzo często jest leczone poprzez wdrożenie odpowiednich zabiegów fizjoterapii i dodatkowo fizykoterapii. Główną metodą leczenia jest terapia manualna. Dzięki zastosowaniu odpowiednich masaży i zabiegów manualnych wykonywanych na tkankach miękkich szybko można pozbyć się stanu zapalnego i bólu w okolicach zgięcia łokcia. Ćwiczenia te dobiera jednak zawsze rehabilitant. Ponadto bardzo pomocne okazują się również zabiegi: ultradźwięki, krioterapia, jonoforeza, laseroterapia i inne. W skrajnych przypadkach konieczny jest zabieg chirurgiczny.

Łokieć golfisty, inaczej entezopatia nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej, jest chorobą, która w obecnych czasach może dotknąć praktycznie każdego, kto wykonuje wzmożoną pracę fizyczną, trenuje sport, a nawet pracuje w biurze. Chorobę tę leczy się poprzez zastosowanie odpowiedniej rehabilitacji, zabiegów fizykoterapii lub operacji.