Terapia manualna ‒ czym jest i na czym polega?

Rehabilitacja pourazowa

W dzisiejszych czasach wiele osób cierpi z powodu dolegliwości bólowych, których przyczyną są schorzenia kręgosłupa i układu ruchu. Na tego typu schorzenia opracowano wiele metod leczenia. Jedną z nich jest terapia manualna. Czym się charakteryzuje? Jakie są wskazania do jej stosowania? Jak wygląda zabieg terapii manualnej?

Czym jest terapia manualna ?

Terapia manualna to jedna z metod fizjoterapeutycznych o charakterze holistycznym. Wykorzystywana jest w ortopedii, rehabilitacji, reumatologii i neurologii. Jej zadaniem jest zmniejszenie dolegliwości bólowych oraz przywrócenie prawidłowej pracy stawów. Podczas terapii manualnej terapeuta wykorzystuje ucisk i terapię tkanek, wpływając na bolesne miejsca.

Podstawą wdrożenia terapii manualnej jest dokładna diagnostyka. W pierwszej kolejności przeprowadzany jest szczegółowy wywiad. Z racji, że terapia manualna jest metodą opierającą się na kompleksowym podejściu do zdrowia pacjenta, podczas wywiadu mogą pojawić się pytania o styl życia, problemy psychiczne itp. Kolejnym krokiem jest ocena obszaru objętego bólem i ewentualne zlecenie dodatkowych badań obrazowych, takich jak rezonans magnetyczny.

Kiedy wykonuje się terapię manualną?

Wskazań do wdrożenia terapii manualnej jest wiele. Do najczęstszych należą:

● przewlekłe bóle głowy

● rwa kulszowa, rwa barkowa

● wady postawy

● bóle kręgosłupa

● bóle stawów

● zaburzenia snu, nieposiadające podłoża psychogennego.

Jak wygląda terapia manualna?

U każdego pacjenta rehabilitacja poprzez terapię manualną może wyglądać nieco inaczej. Jednak z założenia wykonuje się ją w pozycji siedzącej lub leżącej. Po odpowiednim ułożeniu pacjenta na leżance fizjoterapeuta wykonuje szereg szybkich i zdecydowanych ruchów. Polegają one na uciskaniu poszczególnych punktów na kręgosłupie.

Przeciwwskazania do zabiegu

Tak jak w przypadku każdego zabiegu fizjoterapeutycznego, również w terapii manualnej pojawia się szereg przeciwwskazań. Wśród nich są:

● zaawansowana osteoporoza

● złamania i pęknięcia

● naderwanie więzadeł

● niestabilność stawu

● ciąża

Rehabilitacja z wykorzystaniem terapii manualnej pozwala na wykorzystanie szerokiego wachlarzu technik diagnostycznych i leczniczych. Decydując się na nią, można wiele zyskać. Należy jednak pamiętać, że rehabilitację prowadzić może jedynie wykształcony specjalista, który ukończył szereg specjalistycznych kursów. Nie można zapominać również, że przed badaniem i wdrożeniem terapii manualnej musi zostać wykonany szczegółowy wywiad i ewentualne badania dodatkowe. Tylko te elementy zapewnią nam skuteczną i bezpieczną rehabilitację.