Leczenie falą uderzeniową polega na emitowaniu na bolącą część ciała fali akustycznej niosącej za sobą gwałtowny wzrost ciśnienia i wnika w tkanki wewnętrzne pacjenta. Jest to jedna z najskuteczniejszych metod leczenia przeciwbólowego – stosowana między innymi w wypadku wystąpienia u pacjenta przewlekłych dolegliwości bólowych związanych z urazami mięśni, stawów, ścięgien oraz kości. Terapia falą uderzeniową to zabieg nieinwazyjny i niezwykle skuteczny – dolegliwości bólowe mogą ustąpić już po kilku pierwszych sesjach. Prawidłowo wykonany zabieg z wykorzystaniem fali uderzeniowej nie wywołuje żadnych negatywnych skutków ubocznych. Ze względu na rodzaj fal emitowanych przez głowicę tę metodę leczenia określa się również jako terapia falą akustyczną.

Fala uderzeniowa – działanie na organizm

Fala uderzeniowa ma wpływ na szereg procesów zachodzących w organizmie. Wzmaga produkcję kolagenu, poprawia cyrkulację krwi, stymuluje metabolizm, usprawnia krążenie limfy i zwiększa napięcie mięśniowe. Fala akustyczna jest także niezastąpionym narzędziem w walce z komórkami tłuszczowymi, które uszkadza, dzięki czemu rozluźnia tkankę tłuszczową i wpływa na redukcję cellulitu!

Leczenie falą akustyczną – kiedy je stosujemy?

Ze względu na prozdrowotne właściwości fali akustycznej jest ona szeroko wykorzystywana w wielu dziedzinach medycyny – przede wszystkim reumatologii i fizjoterapii, ortopedii oraz medycynie sportowej i estetycznej. Działanie fali uderzeniowej jest niezastąpione przy leczeniu dolegliwości układu ruchowego i jest często wykorzystywane w terapii pourazowej. Fala uderzeniowa (fala akustyczna) może pomóc przy leczeniu schorzeń takich jak:

• łokieć golfisty
  • łokieć tenisisty
  • ostroga piętowa
  • bóle kręgosłupa
  • choroby reumatyczne
  • zapalenia okołostawowe
  • wapniejące zmiany ścięgien
  • uszkodzenie stożka rotatorów
  • dolegliwości stawu barkowego
  • zmiany zwyrodnieniowe stawów

Czy zabieg falą uderzeniową boli?

Terapia falą uderzeniową nie wymaga stosowania żadnych środków znieczulających, a większość pacjentów nie zgłasza żadnych dodatkowych dolegliwości bólowych spowodowanych tym zabiegiem. Ból może jednak wystąpić w momencie przyłożenia głowicy do bolącego miejsca. Nie jest to jednak ból mocny i dotkliwy – jeżeli już się pojawi, to najlepiej w tym czasie pomyśleć o tym, że za kilka wizyt zniknie on całkowicie dzięki prozdrowotnemu działaniu fali akustycznej!

Ból może się także pojawić już po przeprowadzonym pierwszym zabiegu – jest to całkowicie normalny objaw, który często pojawia się po przeprowadzeniu zabiegów wchodzących w zakres leczenia fizjoterapeutycznego.

Jak wygląda zabieg falą akustyczną?

Zabieg falą uderzeniową polega na przyłożeniu głowicy urządzenia generującego falę uderzeniową do miejsca bólu na ciele pacjenta. Po przyłożeniu głowica emituje falę uderzeniową, która wnika w tkanki. Terapia falą uderzeniową zazwyczaj składa się z około pięciu zabiegów, które trwają maksymalnie 10 minut. Pamiętajmy jednak, że przypadek każdego pacjenta należy traktować indywidualnie – dlatego okres leczenia i długość sesji może się nieznacznie skrócić lub wydłużyć.